Skip links

Vant Klimaprisen for andre år på rad!

Enova hedret Energiverket AS med Klimaprisen for andre år på rad. Prisen fra Enova går til den bedriften som gjør mest for å fremmeenergi- og klimatiltak i norske hjem.

– Klimaprisen er den største utmerkelsen du kan få i vår bransje. Det at vi har fått denne prisen to år på rad fra Enova er ikke bare en bekreftelse på at vi gjør mye rett, men også at verdiskaping og miljø kan gå hånd i hånd. Vi merker at vi er blitt en spennende arbeidsplass for mange og jobbene vi utlyser er attraktive både for rørleggere og inne funksjoner.

– Alle som jobber i Energiverket har virkelig stått på for å få dette til – hver eneste dag bytter vi ut oljefyrer med varmepumper for vannbåren varme og vi installerer solfangere og varmepumper i nye boliger og bygg, – både til oppvarming og tappevann. Jeg er stolt av de ansatte og det er veldig hyggelig å bli lagt merke til, sier administrerende direktør Richard Granskogli i Energiverket.

Suveren vinner
I alt ble det gjennomført 8123 energitiltak i norske boliger i løpet av året, hvilket er en betydelig økning fra året før da det ble gjennomført 6400 tiltak. En betydelig andel av tiltakene ble gjennomført med hjelp av Energiverket.

– Antallet registreringer fra boligeiere som har benyttet seg av Energiverket er veldig høyt, men det er ikke det eneste juryen har tatt med i vurderingen. Kundetilfredshet og evnen til å skape oppmerksomhet om energi- og klimatiltak har også blitt vektlagt. Energiverket skårer godt på alle vurderingskriteriene, og vant alt i alt ganske suverent etter å ha lagt ned en formidabel innsats. Vi er imponert og gratulerer med prisen, sier markedssjef Anna Barnwell i Enova.

Enova håper at andre bedrifter lar seg inspirere av Energiverket.

– I lavutslippssamfunnet bor vi klimanøytralt og bruker minst mulig strøm til oppvarming. Gjennom den rettighetsbaserte ordningen Enovatilskuddet stimulerer vi folk til å gjøre energitiltak hjemme, og bidrar på den måten til at flere gode løsninger kommer ut i markedet. Dette klarer vi ikke alene. Vi er helt avhengig av gode samarbeidspartnere som Energiverket, som ser forretningsmulighetene i denne omstillingen, og aktivt bruker støtteordningen i markedsføringen og kontakten med kundene, sier Barnwell.

Fornøyde kunder
Granskogli i Energiverket forklarer suksessen med flere faktorer. – En av grunnene til at vi har lykkes er at vi har spesialisert oss innenfor et begrenset fagområde. Vi er blitt gode på varmesentraler, varmepumper og vannbåren varme i kombinasjon med sol – til nybygg, rehabilitering og utskifting av oljefyr. I år som i fjor har vi vært aktive på sosiale medier, vært synlige i media og i det lokale markedet. Vi har hele veien jobbet for å bli bedre på stort sett alle områder og vi har forsøkt nye muligheter der vi har feilet. Vi har fortsatt veldig mye vi ønsker å forbedre og videreutvikle og har innsett at det er litt vondt å lykkes.

Det viktigste er likevel fornøyde kunder.

– Vi synes dette er moro fordi kundene våre er fornøyde, de sparer tusenvis av kroner hvert eneste år, de får gode støtteordninger fra Enova og de er med på å gjøre kloden til et bedre sted å leve, – og de smiler. Her ligger nøkkelen – fornøyde kunder. Det er utrolig hva man kan få til hvis alle drar samme vei og det føler jeg så absolutt vi har fått til. Å få en fornøyd kunde er så mye mer enn kroner og øre i kassa.

Return to top of page